بالش مثل تشک نقش بسزایی روی کیفیت خواب دارد. اگر شب‌ها روی بالش نامناسب بخوابید، بعید نیست که بعد از مدتی گردن‌درد به‌سراغ‌تان بیاید. دردی موذی که می‌تواند لذت خوابی شیرین و آرام را در لحظه پوچ کند! اما انتخاب بالش مناسب هم کار آسانی نیست. برای خرید بالش مناسب باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید. یکی از مهم‌ترین این نکات جنس مواد پرکننده بالش است که درادامه برایتان توضیح می‌دهیم.
 
انواع مواد پرکننده بالش
بالش‌ها را از مواد مختلفی پر می‌کنند که هرکدام‌شان هم مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. انتخاب شما می‌تواند به ترجیحات فردی و مشکلاتی از قبیل گردن‌درد بستگی داشته باشد. درادامه مختصری از ویژگی‌های رایج‌ترین پرکننده‌های بالش را با هم بررسی می‌کنیم.
 
کُرک
 
بالش‌های کرک را از پرز نرم قسمت‌های زیرین پر پرندگانی مثل اردک، غاز یا قو پُر می‌کنند. کرک معمولا در ترکیب با پر استفاده می‌شود. اما بالشی بالش کرک است که بیش از ۲۵ درصد پر نداشته باشد. بالش‌های کرک فوق‌العاده سبک‌ و انعطاف‌پذیرند و دوام نسبتا بالایی دارند. ازطرفی چون گرمای بدن را به خود جذب می‌کنند، البته نه زیاد، در فصل سرما گرمای مطبوعی خواهند داشت.
 
منتها کرک جنس لاکچری به‌حساب می‌آید و بالش‌های کرک قیمت بالایی دارند. برای اینکه از ریخت نیفتند هم باید هرازگاهی با دست‌ پف‌شان دهید (این نکته درمورد بالش‌های الیاف‌مصنوعی و پر هم صدق می‌کند). ضمنا ضخامت این جنس بالش‌ها اغلب بین حد کم تا متوسط است که اگر سر بزرگ یا شانه‌های پهنی داشته باشید شاید احساس راحتی نکنید. اگر گردن‌درد دارید هم همین‌طور. به‌اضافه اینکه کرک می‌تواند حساسیت‌زا باشد و حتی گاهی بوی بد بدهد.
 
پلی‌استر
 
بالش‌های پلی‌استر به‌خاطر قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ترشان پرطرفدارند. الیاف پلی‌استر به دو نوع سیلیکونی‌شده و معمولی‌ تقسیم می‌شوند. پلی‌استرهای سیلیکون‌دار قابلیت ارتجاعی بیشتری دارند و از لحاظ نرمی و سبکی به بالش‌های کرک بی‌شباهت نیستند. با این تفاوت که پلی‌استر به گرانی کرک نیست و حساسیت ایجاد نمی‌کند.
 
عیب عمده بالش‌های پلی‌استر در دوام کوتاه‌مدت‌شان است. معمولا یکی دو سال بیشتر دوام ندارند، چون گوله می‌شوند و پف‌شان می‌خوابد. مگر اینکه به‌عنوان بالش تزئینی استفاده شوند که دوام بیاورند. یادتان هم باشد که پلی‌استر چربی و عرق را زود به خود می‌گیرد و به شست‌وشوی مکرر نیاز دارد. بالش‌های پلی‌استر را می‌توانید در ماشین لباس‌شویی هم بیندازید. اما با هر بار شست‌وشو کیفیت‌شان افت می‌کند.
 
پر
 
بالش‌های پر را معمولا از پر بال و پشت پرندگانی چون اردک یا غاز پُر می‌کنند. ترکیب کرک و پر هم رایج است. اما بالش‌های کرک و پر از بالش‌هایی که فقط با پر پُر شده‌ باشند، گران‌ترند. بالش‌های کرک و پر درصورتی‌که مقدار کرک‌شان بیشتر از ۱۰ درصد نباشد همان بالش پر تلقی می‌شوند.
 
بالش‌های پر کمی سفت‌اند و اغلب قابل‌شست‌وشو نیستند. مثل کرک می‌توانند حساسیت‌زا باشند و بوی ناخوشایندی بدهند. اما از بالش‌های کرک تخت‌تر و سنگین‌ترند. دوام‌شان هم از بالش‌های الیاف‌مصنوعی بالاتر است.
 
پنبه
 
پنبه ماده‌ای طبیعی و ضدحساسیت است. بالش‌های پنبه‌ای قابل‌تنفس‌اند و شستن‌شان ممانعتی ندارد. الیاف طبیعی درکل به‌نسبت الیاف مصنوعی خیلی نرم‌ترند و راحتی و محافظت‌کنندگی بیشتری هم دارند. به‌علاوه در مقایسه با پلی‌استر و فوم خنک‌ترند. منتها الیاف پنبه در عرض چند ماه بر اثر استفاده گوله می‌شوند و پف یک‌دستی نخواهند داشت. به‌همین خاطر بالش‌های پنبه‌ای معمولا درصدی هم الیاف مصنوعی دارند تا شکل‌شان را بیشتر حفظ کنند.
 
مموری فوم
 
مموری فوم از ابداعات ناسا بوده است و به‌اسم فوم ویسکواِلاستیک پلی‌یورتان هم شناخته می‌شود. بالش‌های مموری فوم برای محافظت از گردن و ستون فقرات مناسب‌اند. اما تنها اگر به پشت یا پهلو می‌خوابید برایتان قابل‌استفاده خواهند بود. بالش‌های مموری فوم می‌توانند از خرده‌فوم یا فوم یک‌تکه باشند که البته یک‌تکه بهتر است.
 
قیمت بالا و وزن سنگین‌شان را هم نباید از نظر انداخت. ضمن اینکه پس از چند ساعت استفاده گرم می‌شوند و زمانی که از تازگی بیفتند بوی خاصی خواهند داشت. اما بالش‌های فومی، چه مموری فوم چه لاتکس، به‌نسبت سایر انواع بالش‌ها صدای کمتری در گوش ایجاد می‌کنند.
 
لاتکس
لاتکس ماده‌ای طبیعی است که از شیره درختانی نظیر کائوچو به‌دست می‌آید. بالش‌های لاتکس را در محافظت‌کنندگی و کاهش فشار می‌توان هم‌پای بالش‌های مموری فوم دانست، اما اینها معمولا سبک‌تر و تنفس‌پذیرترند. بالش‌های لاتکس در زمان استفاده فرم سر و گردن را به خود می‌گیرند، اما قادرند به حالت اولیه برگردند.
 
اغلب بالش‌های لاتکس ضخامت‌شان بین حد متوسط تا زیاد است و در درجات سفتی متنوعی تولید می‌شوند. علاوه‌بر اینها بالش‌های لاتکس دوام بالایی دارند و دیر از ریخت می‌افتند. فقط اینکه گران‌اند و اوایل استفاده شاید بوی عجیبی برایتان بدهند.
 
سایر مواد
تنوع مواد پرکننده بالش بیشتر از اینهایی است که گفتیم. منتها مابقی خیلی رایج نیستند. مثلا بالش‌های مموری فوم ژلی هم داریم که جریان هوای بیشتری دارند و اصطلاحا داغ نمی‌کنند. یا مثلا بالش‌هایی هم هستند که داخل‌شان را با پوسته گندم سیاه پر می‌کنند. این بالش‌ها قابلیت تنفس و دوام بالایی دارند. فقط اینکه صدا می‌خورند.
 
کدام‌یک از این انواع برای من مناسب‌تر است؟
اما برای اینکه راحت‌تر بتوانید از بین این انواع انتخاب کنید، شاید بهتر باشد که اول ببینید با چقدر نرمی یا سفتی احساس راحتی بیشتری می‌کنید:
 
اگر بالشی می‌خواهید که حسابی نرم باشد، از بالش‌های پُرشده با الیاف طبیعی بخرید. بالش‌های کرک یا کرک و پر نرم‌اند. اما اگر قیمت‌شان برایتان زیاد است، بالش‌های پلی استر هم تقریبا همان نرمی را دارند.
اگر بالشی می‌خواهید که علی‌رغم نرمی اندکی هم سفت باشد، پس احتمالا پلی‌استر برایتان گزینه مناسبی است، چراکه بالش‌های پلی‌استر بااینکه خیلی نرم‌اند، از بالش‌های کرک کمی سفت‌ترند.
اگر بالشی می‌خواهید که فشرده و متراکم باشد، بد نیست انواع مموری فوم را امتحان کنید. البته بالش‌های مموری فوم هم به‌مرور بر اثر استفاده کمی نرم‌تر می‌شوند. اما درمجموع محافظت‌کنندگی بالایی دارند.
از ترکیبات داخل بالش که بگذریم، نکته حائز اهمیت بعدی برای انتخاب بالش مناسب توجه به سایز و ضخامت آن است.
 
سایز و ضخامت بالش
 
انتخاب سایز و ضخامت بالش به ترجیحات فردی و البته طرز خوابیدن‌ هرکسی بستگی دارد. بالش‌های سایز بزرگ‌تر فضای بیشتری برای هر دو سمت سر دارند و برای کسانی که حین خواب غلت می‌زنند و مدل خوابیدن‌شان را تغییر می‌دهند، مناسب‌ترند. اما ابعاد و اَشکال نامتعارف هم داریم. مثلا اگر شب‌ها بالش بغل می‌کنید یا بیشتر به پهلو می‌خوابید، بالش‌های مخصوص درازی هستند که می‌توانید علاوه‌بر بالش اصلیِ زیر سرتان استفاده کنید. بالش‌های ‌Uشکل بارداری هم فرم خاص‌شان برای راحتی خواب مادر در دوران بارداری طراحی شده‌‌اند.
پیمایش به بالا